De geschiedenis van de Waterland

Toen jaren geleden de in watersportkringen van ouds bekende S. Joosten te Amsterdam werd overgenomen door de handelsmaatschappij Lindeteves-Jacoberg N.V. te Amsterdam, ging eveneens de verkoop van de even bekende populaire polyester Waterland motorkruisers in laatstgenoemde handen over.

De naam Waterland verscheen een vijftiental jaren geleden op het water met de toenmaals door de fabriek van spoorrijtuigen Beynes te Haarlem in opdracht van de firma Joosten gebouwde stalen Waterland motorkruiser van 7,85mtr. lang.
Ook vandaag de dag is de boot nog populair, er varen er nog verscheidene tot tevredenheid van de eigenaren rond.

Vervolgens werden naar het ontwerp van de heer W. de Vries Lentsch bij de jachtwerf Flevo te Kampen vanaf 1962/63 polyester Waterland motorkruisers voor Joosten gebouwd. Deze bouw van de Waterlands 600 (5.80mtr. lang) en later ook de 700 (7.04mtr. lang) heeft ook nu nog een plaats, al wordt dan de 600 alleen nog maar geleverd voor gebruik met een buitenboordmotor in plaats van met de vertrouwde twee cilinder Albin 0-21 inbouwmotor. Daarnaast bracht men korte tijd de Engelse Elysian polyester motorkruiser met een lengte van 8.20 als Waterland 800. Lees meer over Willem de Vries Lentsch.

Later werd in opdracht van Lindeteves-Jacoberg Nederland B.V. opnieuw naar een ontwerp van de heer W. de Vries Lentsch Jr. bij de jachtwerf Flevo met de bouw van een geheel nieuwe Waterland 820 begonnen.

Reeds op de HISWA ’72 verscheen een allereerste exemplaar.


Logo